Agon [gr. agṓn ‘spór’, ‘walka’] – termin, jakim starożytni Grecy określali sytuację, w której strony spierały się, a celem było wykazanie swojej wyższości nad przeciwnikiem, ewentualnie wyższości swoich racji nad jego racjami. Agonem nazywano także typ święta ku czci bóstwa bądź herosa.
Agon to monodram choreograficzny. Tym spektaklem Dominika Knapik, po przerwie związanej z macierzyństwem, wróciła na scenę jako perfomerka, żeby opowiedzieć o pracach „na całe życie”: tej artystycznej i tej matczynej. W Agonie Knapik staje przy tym do walki z własną biografią: choreografki-pracoholiczki oraz odwiecznym poczuciem winy wobec dziecka wychowywanego przez zapracowaną matkę. Towarzyszką w tym pojedynku jest Pytia – choreoterapeutka, której nie umknie żaden szczegół. Na warsztat zostaje wzięty głęboko osobisty materiał, który jest detonowany poprzez autoironiczną formę mockumentu („fałszywego dokumentu”). W tym spektaklu owocuje to zdystansowaną, szkatułkową narracją, odbijającą performatywność reprezentacji – dzięki niej widzowie mogą wybiec w przyszłość, jednocześnie cofając się w czasie. Wynikiem jest błyskotliwe, autoironiczne studium o sensie uprawiania (artystycznego) zawodu i łączenia go z macierzyństwem.
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert
Fot. Klaudyna Schubert