16. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia

Drodzy Widzowie i Drodzy Artyści,

tegoroczna, 16. już edycja Festiwalu Boska Komedia odbywa się pod hasłem „Krajobraz po bitwie”. Tytuł odzwierciedla to, co działo się w ostatnich latach w Polsce. Byliśmy uczestnikami niezliczonych i nieustannych bitew – o wolne sądy, wolne media, prawa kobiet, prawa mniejszości i niezależność instytucji kultury. Walki odbywały się w ławach parlamentarnych, kościołach, przed sądami, na ulicach, ale również na teatralnych scenach i zasceniach.

Spektakle, które wybraliśmy, z jednej strony oddają temperaturę tych wydarzeń, a z drugiej – są świadectwem czasu oraz strategiami przetrwania w kraju wojny kulturowej rozpętywanej przez zideologizowanych polityków. Jako artyści zdaliśmy ten trudny egzamin. Nie udało się nas powstrzymać przed poruszaniem niewygodnych dla władzy tematów, a próby sznurowania ust sprawiały, że nasz głos był jeszcze wyraźniej słyszany, przypominając, jak ważną rolę (w każdych czasach) pełni kultura.

Tworząc program Boskiej Komedii mam taką trochę diaboliczną satysfakcję, że jest on pewnego rodzaju lustrem, w którym możemy się wszyscy przejrzeć. Mówiąc „my”, mam na myśli zarówno artystów, jak i festiwalową publiczność. Razem wpadamy w tryby bardzo różnych, często prowokujących tematów, które wytrącają nas z bezpiecznych przestrzeni. Niezgoda na wykluczenie, bunt przeciwko mowie nienawiści i nietolerancji, trauma utraty dziecka i rodzica, znieczulica kościoła i skostnienie systemu ochrony zdrowia, osamotnienie i osaczenie, historia Polski i nowe mity to tylko część tematów, które pojawią się na naszej festiwalowej scenie.

Program obejmuje ponad 20 przedstawień. Siedem z nich znalazło się w konkursie głównym. O tym, kto otrzyma nagrody, zdecydują krytycy, kuratorzy i selekcjonerzy z USA, Chile, Turcji, Indii, Włoch i Szwajcarii.

Praca nad tą edycją była niezwykle trudna. Pomijam postpandemiczne emocje, duże oczekiwania, niepewność, budżetowe kłopoty. Myślę raczej o tym, jak trudno utrzymać zainteresowanie teatrem, jak trudno przypomnieć jego głęboki sens i rolę, którą może odegrać w ciężkich czasach.

W znakomitej książce „Nadzieja w mroku” Rebecca Solnit napisała: „Nadzieja to nie rokowanie. To ukierunkowanie ducha, ukierunkowanie serca; wykracza poza świat bezpośrednio przeżywany i zakorzeniona jest gdzieś poza jego horyzontem”. Takiej nadziei nam wszystkim życzę. Zapraszam Państwa do teatru i życzę wielu ciekawych przeżyć.

Bartosz Szydłowski
Dyrektor Artystyczny
Międzynarodowego Festiwalu
Teatralnego Boska Komedia

 

INFERNO

Jak co roku najważniejsza, konkursowa, część Boskiej Komedii. W tym roku siedem prezentowanych w niej spektakli powstałych w sezonie 2022/2023 wybrało pięcioosobowe grono selekcjonerów w toku wielu nieskrępowanych dyskusji. Dyrektor artystyczny festiwalu odstąpił tym razem od prawa wskazania dodatkowych tytułów do udziału w konkursie. O statuetkę Boskiego Komedianta oraz inne nagrody przyznawane przez międzynarodowe jury powalczą zatem różnorodne inscenizacje z Krakowa, Warszawy, Łodzi i Wrocławia.

PARADISO

Stała sekcja Boskiej Komedii jak co roku oznacza młodość. Zapraszamy na dwa głośne dyplomy wydziału aktorskiego krakowskiej AST („Oresteia” Michała Zadary oraz „Anioły w Ameryce” Michała Borczucha), a także pokazy etiud wybranych przez Bartosza Szydłowskiego, dyrektora artystycznego festiwalu podczas listopadowego Forum Młodej Reżyserii. Autorzy dwóch spośród czterech prac dostaną propozycje przygotowania spektakli, które będą mieć swe premiery podczas Boskiej Komedii w przyszłym roku.

PURGATORIO

W tej sekcji jak co roku dominuje różnorodność. Mamy pierwsze pokazy „Balkonów – pieśni miłosnych” Krystiana Lupy, ukraińskie „Dziady” Mai Kleczewskiej, prowokacyjny „Sen nocy letniej” Jana Klaty oraz dialogujące z nim polemicznie „Very Funny” Dominiki Knapik i Patrycji Kowańskiej. Będzie głośny, kruszący mur nietolerancji „Spartakus” Jakuba Skrzywanka, a także minisekcja ze spektaklami, w których wspaniałe role stworzyli Krystyna Janda („My Way”), Andrzej Seweryn („Lear”) i Daniel Olbrychski („Niespodziewany powrót”) – artyści, którzy przypominają, czym jest odwaga bycia przeciw oraz obywatelski i aktorski etos, a przy tym mają dystans wobec samych siebie.

 

Zadanie współfinansowane ze środków miasta Krakowa

Kraków

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.

MKiDN

 

Nazwa projektu: Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia
Nazwa programu: Teatr
Kwota dofinansowania: 465 000 zł (155 000 zł / 2023, 155 000 / 2024, 155 000 / 2025)

 

Tablica informacyjna